måndag 11 mars 2013

några blåbär från frysen...

... varken näsan eller fingrarna uppskattade morgonens temperatur, då jag 06:05 gick genom parken hem, från sista natt-skiftet före ledigheten. Änderna hade legat nästan stilla i vattnet, några flaxade iväg när jag gick förbi.
En ny isskorpa hade bildats... vart tog värmen vägen?

Läste av termometern i natt i fikarummet, den hade visat minus sexton grader, fabrikslokalen hade varit kylig. Jag "tinat upp mig" några gånger vid smältugnarna.

Kameran låg i fickan på jackan som vanligt, när jag gick mina trötta steg mot min lägenhet. Ja visst, så klart hade jag tagit upp den och det blev några foton.
Hittade även min reflex i fickan... men det var ljust på morgonen, så reflexen fick ligga kvar nere i fickan...
Ja, nätterna blir kortare och dagarna längre... men nattskiften är lika långa.

Klockan blev som vanligt efter nattskiften mer än vad jag tänkt, innan kroppen ramlade ner i sängen.
... och så kom signalen, mobiltelefonen vräkte ut sitt ljud i rummet... det var dags att gå upp... dags att "vända dygnet" att bli "normalt" ...

Upptäcker en diskbänk full av tallrikar, koppar, fat, bestick...
och ett kylskåp som är tomt.
Sista mjölken försvann i förgår och sista havregrynen i går.
Öppnar frysen, hittar några skivor glutenfritt bröd, en creme fraiche burk med blåbär, en påse blandad frukt och ett kycklingben.

Törstig, finns ingen juice hemma, men stod en ensam cider i kylen.

Och så, Kaffe, kaffe, kaffe... jo, det fanns några skopor kvar, dagen är räddad. Ska hänga i soffan, titta tv, göra en inpackning i håret, raka benen, lyssna på musik...
... och kanske diska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar