söndag 9 juni 2013

vad är sommar..?

.. sill, potatis, jordgubbar, blomstrande ängar där barn leker, bad,
köra mil efter mil med motorcykel i sol, tälta och så
ÅSKA.

Och nu åskar det, blixt, knall, brak.

De elektriska urladdningarna flammar till på himlen, och så kommer knallen.
Jag myser, det regnar utanför fönstret, balkongdörren står öppen. Jag står halvvägs ut på balkongen.

Tor åker runt och dundrar, i sin vagn dragen av sina bockar.

Minns när jag var liten och jag räknade... blixten visade sig och 101, 102, 103, 104, 105.. brak... åskan var 5 gånger 340 meter bort, alltså ca 1700 meter bort. (ljudets hastighet är ca 340 meter i luft så från det ljuset syns tills det ljudet når oss per sekund).

På spisen står årets första färskpotatis, jordgubbar har jag ätit, åkt motorcykel i sol...
ja, sommaren är här.

En granne springer in från sin bil, under ett paraply, när hon passerar min balkong säger hon : Usch jag gillar inte Åska. Tänk så olika det är.

Det knallar till igen, och regnet blir intensivare, och så är det över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar