onsdag 9 januari 2013

Gäsp...

... god morgon... nä, ingen som säger det. Bara mobilen som ilsket låter högre och högre... alltid då jag sover som bäst! Petar till mobilen och den tystnar... skönt, sträcker på mig och kurar ihop mig igen... men så börjar den blinka och låta igen... mobilen. Stänger av den, klockan visar 15:08... kom hem halv sju i morse efter nattskiftet. Det hade regnat under natten, och sedan blivit kallare och fryst till blankis på gatan... gångbanorna var täckta av knölig snöis... men halkade mig hem, i mörkret. Denna halvtimmens promenad hem från jobbet är uppfriskande, ibland vaknar jag till så att det blir svårt att gå och sova... klockan kan bli både åtta, nio... och någon gång elva, innan kudden får besök. Nu väntar en lång frukost... och sedan disken.

Vill ut på en promenad, lite luft i lungorna efter nattens sotos vid ugnarna på fabriken vore skönt... men det är redan mörkt, inte mycket sol eller ljus som når en fabriksarbetare, som dessutom jobbar nätter. Tittar ut genom fönstret på träden i parken, ja... träden, mörka siluetter mot en gatubelysning, sovande träd... knopparna sitter på grenarna och bara väntar... precis som jag väntar och längtar till våren. Till ljusare tider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar