söndag 6 oktober 2013

kanske flytta, till...

Det är höst, det blir vinter. Det hade regnat under dagen. Löven hade bildat en geggig sörja längs vägen, när jag gick hem i natt efter "återträffen"... företagets fest, efter att de avskedat oss och flyttat sin verksamhet utomlands.

Första dagarna, snart en vecka har passerat som arbetslös. Jag har städat garderoberna. Gjort äppelpaj åt mamma och besökt henne.

Fundersam över hur människor behandlas. Jagade, lurade ! Blir förvirrad av allt jobbsökande. Brev i brevlådan... nej jag har ännu inte fått något, men vet de som fått. Brev med budskapet att dessa jobb stämmer med vad du ska söka, och olika arbetsorter runt om i Sverige... jobb i Malmö, Sundsvall och Örebro.

Frågorna kommer. Vart ska jag bo? Finns det lägenheter där? Men ... varför oroa sig för lägenhet 30 - 80 - 100 mil bort härifrån? Det finns andra arbetslösa på dessa orter med samma arbetslivserfarenhet, gamla och unga. De får nog jobbet... Lurad ett tag, några veckor i väntan med kännslan att det kanske löser sig om jag flyttar. Ska jag börja packa? men så kommer brevet... tack för visat intresse, tjänsten är tillsatt med annan sökande.

Jag har inget emot att flytta till ett varaktigt jobb som ger mig en ny fast punkt i livet, men jag vill inte flytta runt... fem månader i Umeå, en månad i Lund, tre månader i Karlstad ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar