tisdag 5 november 2013

en arbetslös vanlig "tråkig" tisdag

Det är grått där ute, platsbanken har fått mitt dagliga besök.

Såg någon nämna att det är tråkigt att vara arbetslös. Hummm, visst är det tråkigt att vara arbetslös, men även ett jobb kan vara tråkigt.
Förutom att omgivningen tycker att det är tråkigt med arbetslösa, så finns det andra saker som jag som är arbetslös upplever tråkiga... "jobbiga" i min sits som arbetslös.


Som arbetslös har jag tappat stora delar av min bekantskapskrets, rutiner, det sociala värdet, ekonomi.

Det är dyrt att vara arbetslös. A-kassa vår arbetslöshetsförsäkring är urholkad. Vilken bilägare skulle godkänna att ha en så dålig bilförsäkring?. Under senaste månaden har jag varit på intervju som medfört resor fyra gånger 140 kronor i bussavgift varje gång, brevporto, kuvertköp... alla utgifter som orsakarts av att jag är arbetslös. Då säger någon, men det är ju småpengar. Nej inte för en arbetslös, dessa ca 600 kronor är mer än vad min mat får kosta på 14-dagar.

Jag pratade med en person på tåget. Hon jobbade i Norrköping, hennes man i Stockholm... de bodde i Eskilstuna. En av deras söner bodde i Örebro, dottern i Linköping och yngsta sonen for fram och tillbaka till olika arbetsplatser i Norge. Alla dessa förflyttningar, orsakade av arbetslöshet. Arbetslösheten splittrar familjer.

Så, är det, det där med valfrihet och möjligheter det pratas om. Men jag ser ingen valfrihet! För en arbetssökande arbetslös är verkligheten den att du inte vet om du kan besöka barnen i helgen, du vet inte om du kan gå till tandläkaren nästa vecka, du vet inte om du kan tvätta på tvättiden i morgon.
Ringer telefonen och någon vill ha en intervju, kan du inte tacka nej. Får du ett jobb får tandläkartiden vänta, och är det ett helgjobb blir det inget besök hos barnen. Har du tur får du ett jobb på orten, annars får du flytta, du får ställa dig på nytt i kö hos en tandläkare... bo på vandrahem om inte det finns någon ledig lägenhet... eller pendla 20 mil om dagen...

... nu in till stan med ett intyg, ytterligare en kostnad på 140 kronor i bussbiljett, men kanske ger det ett jobb... kanske måste jag köpa en bil och börja pendla 20 mil om dagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar