måndag 4 november 2013

Platsbanken...

... rubrikerna på olika jobb rullar fram på min dataskärm. Letar efter min plats.
En plats där jag kan känna att jag har ett arbete där det förväntas att jag tar ansvar.
Ett arbete där min arbetslivserfarenhet kommer till användning. 
Ett arbete där jag får nya utmaningar och erfarenheter.

Vill du jobba extra? ... extra? nej jag vill ha ett jobb en sysselsättning... extra? ? ? jag är arbetslös! extra till vad?

Hungriga, duktiga studenter som vill jobba... ? undrar om jag måste börja studera för att få ett jobb inom industrin eller på något lager som truckförare?

Medecinsk sekreterare
Socialsekreterare
Norsktalande kundtjänstarbetare

Jag byter sida... texten ser lika dan ut...
Lärare
Systemutvecklare
Arabisktalande...
Finsktalande...
Driven student...
Två modiga elevassistenter.


... ingen som behöver mig!
... arbetsgivaren följer rubriken, oftast ett bemanningsföretag.
Tomte sökes i Lund, Landskrona och Malmö !
Jag passerar sidan 26 av de 96... och ger upp sökningen.

... tittar på hemlänet 783 jobb, 15 inom industi.

Känner mig som skyltdockan som klamrar sig fast på en vägg till ett hus i Norrköping.
Ensam, fast jag vet så många fler än jag är arbetslösa.
Utsatt, dit det blåser dit hamnar jag, inget att välja på bara att följa fingret dit det pekar... om det nu ens händer.
Jag fryser, klättrar på... faller tillbaka och blir hängande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar