torsdag 14 november 2013

... i mitt arbetslösa ide.

En del dagar vill jag sova, inte för att kroppen behöver vila, utan för att jag är så uttråkad på att vara vaken, eller för att jag inte har råd att vara vaken.
När jag sover kostar jag inget. Jag äter inte. Jag behöver ingen transport. Jag sliter inte mina skor. Jag behöver inte ha lampan tänd.
När jag ska sova grubblar jag, tankarna kan hålla mig vaken i timmar... känns som de håller mig vaken hela nätter ibland... tänker, undrar, funderar. Byter kudde, vänder mig, byter kudde igen. Drar täcket över huvudet, nya tankar, gamla nötta tankar.
När jag ska stiga upp vill jag stanna kvar i sängen, stänga ute ljuset. Dagens uppgifter tar alldeles för kort tid, vet att dagen blir lång.

Det rasslar till ute i hallen, tidningen dimper ner i brevlådan. Men jag ligger kvar tills det rasslar till ytterligare en gång i brevinkastet. Motvilligt åker fötterna ner på golvet och styr iväg mot hallen. Reklamen ligger över tidningen. Jag sorterar reklamen och sparar den högen som går att använda till packmaterial vid en eventuell flytt... vet ju inte om, eller när. Är en av sakerna jag grubblar över. Packar i drömmarna, besöker nya arbetsplatser...

Nej jag prenumererar inte på tidningen, den går att läsa gratis på biblioteket. Jag får den av en vän, som fått den av en vän... tidningen vandrar mellan brevlådorna. I dag fanns ett olöst korsord, det ska jag kladda lite bokstäver i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar