söndag 21 juni 2015

... vad för du vidare?

Jag var ute och "vandrade" slet skor, spred skosula längs vägen. Fåglarna sjöng, solen glittrade i vattnet, allt var så där vackert det kan bli en sommardag. En sommardag! i natt är det den riktiga midsommarnatten, midsommarsolståndet.

Men mina tankar kunde inte vila i allt detta vackra...
Jag började grubbla. För många år sedan gick jag i skolan och på biologin där fick jag reda på att allt sprids...Vinden tar damm med sig, vattnet löser upp tvålen jag tappar i vattnet och vågorna för den med sig från strand till strand i upplöst form... Vi människor för med oss grus från en gångbana till en annan... Allt sprids.

Det är tråkigt att höra, men inte överraskande att arbetsmiljöproblem som visat sig för hundra år sedan, glöms bort och dyker upp igen.
Kan nog säga att det är typiskt i dagens samhälle, där man sätter MÅL når dessa och tycker att nu är vi bra på detta nu tar vi nästa problem. Man glömmer bort uppföljningar och tror att allt sköter sig självt. Vi hade ju löst det!.. men ingen får tid, eller pengar! till att hålla kunskapen vid liv.

När jag för 37 år sedan blev skyddsombud för första gången fick jag höra historien om barn i England som blev sjuka för att deras industri-arbetande föräldrar tog hem sina arbetskläder, de gick i dessa i samhället och tvättade dem med familjens tvätt... och detta var för 100 år sedan!

I dag springer de anställda från bemanningsföretagen i sina arbetskläder till och från jobbet... de tvättas i samma maskin i tvättstugan som grannens barns kläder tvättas...
Var har ni varit? Har ni gjort en konsekvensanalys på detta?
Ofarligt? Det sa de om ugnsfibrerna också som skulle ersätta asbesten i bl:a ugnsmaterial... jo, de var ju också ohälsosamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar