onsdag 28 november 2012

snön faller...

... stora vita tussar dalar ner mot en blöt mark. Gick ner till centrum i samhället och det tog inte lång stund innan jag var blöt upp till knäna, tyget i mina byxor sög upp det våta slasket och ena stöveln läckte in vatten så foten kändes som den växte till en isbit. Jo kom på att det var så förra vintern också vid "våt väder" - stöveln läkte.
Det fick mig även att tänka på nu och då och ännu tidigare. Hur mår jag nu jämfört med då för ett år sedan och året innan dess?
Mina senaste veckors sjukdom sitter kvar i kroppen och febern har intagit ett varannan dags läge.Den vill liksom inte släppa, och tröttheten gör att jag känner mig inlindad i bomull - inte riktigt närvarande - här...
Förra årets höst som "nybliven arbetssökande på arbetsmarknaden", mina långa rogivande promenader i skogen... ja, skogen var månader sedan jag var dit sist... saknar det... mina vandringar. Men saknar inte oron för ekonomin, månadens räkningar och när, hur och om jag skulle få ett jobb igen... Alla CV jag skickade till tjänster i stort sätt hela landet, från långt ner i södra Sverige till Pajala högt upp i norr... sökte allt kyrkogårdsarbetare, sågverksarbetare, affärsbiträde, gruvarbetare, lagerarbetare...
Och så året före det - 2010... då hela min "trygga" värld förändrades. Hur jag blev uppsagd från ett jobb som jag "cyklat" till i 22 år och veckan efter fick min guldklocka... ja, ni kan tänka er min förvirring.
Snön faller utanför mitt fönster.... Nu vill jag inte falla mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar