måndag 31 december 2012

Tiden går


Skull har jagat Sols vagn Alfrödull runt ett varv igen, 
natt har blivit till dag, sista dagen på år 2012 .
Det har passerat 365,2422 dygn vid midnatt och årets varv runt Solen är avklarat. 

Tid… Vi bygger vår tillvaro i tid… avståndet mellan olika händelser… 
var vi befann oss då, vart vi ska, var vi är. Vi räknar decennium, år, veckor, dagar, minuter, sekunder … ja ibland sekel och millennium… och vad händer under en milisekund?

Vi räknar ner sekunderna, … 10, 9, 8…5… 3, 2, 1… och så lämnar vi ett år bakom oss.
Vi säger… hoppas tiden går fort… eller det gick alldeles för fort… men är det inte så att tidmåttet är bestämt att en minut alltid är en minut? Eller… är det någon som stannar klockan när vi vänder bort huvudet och låter minuterna och sekunderna bli dryga… eller ställer fram klockan när vi har trevligt..
Ja jag vet en som ställer fram klockan på morgonen för att hennes barn ska hinna i tid till bussen…

Tiden går, jag står framför stämpelklockan minuterna kryper fram… sekund för sekund räknas fram på den digitala displayen… de är långa… och jag är trött.

Tiden går, den bara flög fram. Jag ville inte att dagen skulle ta slut den där sommardagen, jag hade åkt motorcykel med mina vänner, fikat, pratat, lyssnat på musik… och solen sken.

Tiden går, jag räknade veckorna jag hade kvar till min flytt… det regnade var kallt och jag körde min motorcykel till jobbet… i vägkanten stod rådjur, hjortar, i dimman kom en älg fram en morgon… en sekund magisk och skrämmande…. Det var mörkt efter eftermiddagskiften veckorna var långa. Men min enda semestervecka bara försvann.

Tiden går, månaderna gick, jag vandrade längs vägen in i skogen, jag slet skor. Hundratals jobb söktes, och tiden gick. Plötsligen hade det gått flera månader på nya jobbet… men månader fortsatte att räknas… och nya året börjar med denna nedräkning till att återvända till en osäker tillvaro i arbetslöshet.

Tid… Ja ni kan stjäla tid från mig, men jag delar den hellre med er… 
                        hummmm.... borde ha handlat men det får vänta till nästa år…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar