onsdag 13 februari 2013

... vad är det vi äter?

... 5 lådor Findus färdigmat, för 100 kronor. Nä det hjälper inte om du läser innehållsförteckningen, för du vet inte om det stämmer det som står i den.
De senaste dagarna har nyheterna handlat om "skandalen" med hästkött i färdigmat.

Men min oro är inte så stor för att få i mig hästkött. Min oro är större för vad djuren får äta när de lever. Oro för antibiotika, tillförda tillskott och produkter som är till för att öka vinsten, öka produktionen... och detta för att vi tittar på prislappen på det vi köper i matdisken... fem lådor färdigmat ibland sex för hundra kronor. Kvantitet går före kvalité.

Men kanske gör denna "skandal", att vi får upp ögonen för bättre odlad mat och friskare kött. Kanske kommer vi att bry oss mer om vad är det vi äter.
Kanske "skandalen" även gör så vi ser sambandet i vad vi äter och klimatet här på vår jord. Vi kastar svensk odlade äpplen och importerar utländsk frukt... och vi låter åkermark växa igen samtidigt som vi importerar soja till vår köttproduktion, soja som odlas där amasonas skog tidigare växte...

... o, så gärna jag skulle vilja ha en liten stuga på landet med trädgårdsland, växthus, några höns och veta någotsånär vad jag äter... och vilken mat jag ger till mina barn och barnbarn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar