fredag 26 april 2013

... när blir nästa gång?

... minns den här dagen för 27 år sedan. Det var vår då med, med vattenpölar och grus som låg kvar på gatorna och gångbanorna... de första blommorna hade tagit sig fram efter vinterns sömn. Jag var tvåbarns mamma, och snart skulle det bli tre. Mina två små barn var ute och lekte plaskade runt i vattenpölarna öste sand... men jag viste inget då.

Det var först när anställda på Forsmark, 1100 km från Tjernobyl  upptäckte förhöjda radioaktiva ämnen som vi fick veta. Då var det måndag morgon den 28 april. Radion stod på... men det tog ett tag att ta in det som inträffat... Ett kärnkraftverk i Tjernobyl hade förstörts av en explosion under natten till den 26 april. Vindarna tog de radioaktiva partiklarna in över Europa. Jag minns hur jag tvättade gummistövlar de kommande veckorna och att barnen fick vara inne mer än vanligt. Jag minns oron vad kommer det här att innebära? Jag minns rapporterna som kom efter olyckan, de höga radioaktiva värden i kött från renar, svamp, bär...

Men vi glömde... eller?

Sådant här händer ju inte... eller?

... Vi vet det har hänt efter denna dag då vi blev drabbade i Sverige av radioaktiva partiklar i luften från en plats 1100 km från oss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar