onsdag 22 oktober 2014

... bland böcker och tidningar

På orten har vi fått ett nybyggt fint bibliotek. Mysiga små läshörnor där jag kan sitta och läsa, och en cafeteria där jag hittar dagens tidning. Jag går mellan hyllorna, drar ut en bok... läser några sidor, bläddrar fram en bit, och stoppar in den igen.
Jag drunknar i all kunskap och alla nyheter, som dagligen kommer till mig.


Var hittar jag det som är rätt för mig,? vad ska jag välja?
Hur ska jag bland all denna information hitta det som är viktig.


Jag älskar att läsa försvinna i någon annans äventyr eller titta på alla dessa fantastiska bilder som finns i alla dessa böcker.


Men det är lättare att välja det som roar och det som är lätt att ta sig igenom, än det som jag borde ta åt mig av... och hur mycket kunskap behövs? är all kunskap bra? och om jag inte använder kunskapen...

För så är det ju... vi vet... men vad gör vi?

Jag går över bron på vägen hem, tittar ner, en and ligger och guppar på vattnet mellan en ölburk och en vattenflaska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar