söndag 1 juli 2012

... mitt i sommaren?


Jag hade kommit halvvägs… säkert gått i 20 minuter, innan fåglarna lyckades tränga in med sitt kvitter och tränga undan maskinernas ljud. En ledig helg, äntligen tid för en lång promenad igen. Ögon, öron, tankar, nyfikenheten, lugnet...  kom långsamt tillbaka.

En snok låg och solade i diket... den lockade fram kameran igen.

Sommarblommorna börjar vissna… och blir till fröställningar, för nästa års blomning. Fröställningar så vackra även de är om man ger sig tid att titta närmare. Och ängen har fått en ny färgton.

Men så fort det gått och så mycket jag missat för att jag inte är ute i naturen dagligen längre. Saknar det verkligen.

Som alltid när jag går till grannbyn besökte jag pappas grav. Mina blommor jag odlat och planterat var ännu små, det tar nog ytterligare någon vecka innan de blommar.



Inne i skogen hittade jag blommande Linnea, av familjen Linnaeaceae. Blomman finns i hela Skandinavien… men är mindre vanlig i de södra och mellersta landskapen… hummm, trots det är den Smålands landskapsblomma.

Såg de första gula kantarellerna... och minns förra höstens "svampexplosion"... kan det bli en repris? Har fortfarande några påsar trattkantareller i frysen.

Kaffet är slut, men tror att affären är öppen trots att det är söndag. Något jippo i byn, Hemvändardag. Ska också vända hem någon dag om någon vecka... hem till Småland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar