måndag 3 november 2014

Reser


Jag åker tåg, ser ut genom fönstren på landskapen som passerar. 

Jag åker med tåget, ett tåg fyllt av drömmar och förväntningar. Människor stiger av, stiger på. Stora väskor på hjul rullar på perrongen, ryggsäckar lyfts från hyllor i tågvagnen, en man har sina saker i en svart soppåse. 

Någon springer mot en mötande famn, tårar rinner från ett barns kind. Folk som är på väg... vart? vad väntar de sig när de kommer till sin station? Vi fraktas hit och dit, för att jobba, studera, en del barn slussas mellan sina föräldrars boende på olika orter. 

Jag följer med tåget… men undrar vart mitt livs tåg går. Jag bara följer med från station till station. Instängd.

Det känns som jag slutat skriva… men orden finns där ibland…. Kameran ligger nere… få kort blir brända i dess lins. Vet inte vart jag är på väg… men längtar, längtar efter ett hem, ett riktigt hem, sätta upp gardiner i fönstret. Ha ett riktigt kök, laga middagar åt barnen och deras familjer. Veta vad som händer i morgon.


I helgen reste jag bara för nöjes skull, första gången på länge som jag inte reste till eller från ett arbete, till och från två olika lägenheter, till och från två olika kylskåp. Jag behövde inte tänka på i vilket kylskåp det fanns mjölk och i vilket det var tomt. 
Jag reste till mitt yngsta barnbarn, en resa med tåg till min släkt. 




Jag är "hemma" igen efter helgens resa. En helg med lekar, kramar och pannkaka. 
En helg full av liv.



Dagens aktivitet är att skriva  aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar