söndag 30 november 2014

ljus nummer ett..

första advent... sista november.


Ännu en grå dag till alla dessa gråa dagar i november detta år. Molnen täckte himlen, och fåglarna satt i de kala trädtopparna.

Jag gick en promenad genom parken förbi det gråa samhället, hem till min mor och tände ett ljus.

På torget stod julmarknaden och lockade köpare.


Nu börjar stressens månad! Nu ska du göra saker som pynta, städa, laga mat... vara social, äta julbord, byta julklappar och du måste köpa saker... inte lite av allt, inte lagom, utan mycket...

Nej, jag deltar inte längre i denna stressande jakt. Men jag kan ju inte blunda och blev väldigt fundersam här om dagen. När jag kom in till stan, annonserade affärerna om Black Friday ??? Tomtenatta förstår jag och Lucia, men Black friday jag stod verkligen som ett stort ? Ännu ett led i köphysterin, konsumtionskarusellen, och jag som nästan trodde att folk börjat förstå att vi inte kan förbruka, köpa, slänga, på det sätt vi länge gjort. Var rädda om er där ute i julens hjul.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar