onsdag 3 december 2014

solen är framme

... tre dagar in i december, och jag ser fram mot januari, ett nytt år.  I tv rutan pratar politikerna om hur bra de är, deras parti och hur fel alla andra har.
Jag undrar om de verkligen vet vad som behövs?
Jag undrar hur mycket de bryr sig om de arbetslösa, de sjuka, de som arbetar, barnen i skolan och på dagis, de gamla, miljön... Är det bara prat? välfärd? vad är välfärd? välfärd för vem? var går gränsen till slöseri? ... pengar, pengar, pengar.
Tänk om den deltidsarbetande kunde få heltid utan att jobba fler timmar och den heltidsarbetande kunde få färre och ändå ha heltid... då kanske vi arbetslösa kom in i samhället igen... tänk om barnen kunde få kortare tid på dagis och slippa slitas upp innan solen - eller få komma hem innan de somnar ... tänk om vi hade tid att besöka våra gamla som sitter ensamma och väntar på dagens enda besök - besöket från hemtjänsten...  vore inte det välfärd, glädje? Men ingen vill minska på "sin välfärd" sitt inflöde av pengar, så den lösningen fungerar inte i vårt välfärdssamhälle. Och miljön, vem bryr sig om den?.. ja, vad vet jag... jag är ju bara en arbetslös kvinna över 50 år.


Stänger av tv:n och går ut på min vanliga rundan, till arbetsförmedlingen och biblioteket. På biblioteket har någon vikt vackra mönster av bladen från gammal böcker... vackert, påhittligt och solen sken ute... dagen är snart slut och januari kommer snart en dag närmare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar