lördag 23 juni 2012

... några minuter av en arbetsdag.


19:14... Står och hänger mot ett räcke, där nedanför går valsverket, valsoljan bildar en dimma runt verket. Trucken kör fram och tillbaka med skrotlådor. En vind kommer in från sidan genom den öppna porten. 

Jag står och väntar på att skrotet jag fyllt på ugnen med ska smälta. Jag ser att gjutaren också står och tittar ut i lokalen vid räcket en bit bort. Det slår mig att lokalen har väldigt mycket räcken… Ett ställe att stå och dagdrömma på…? Det skramlar till när trucken staplar en låda upp på en annan. Dagdrömma med uppvaknande av lådornas skrammel, eller av att  ett band går av vid valsningen.

Tittar ner, hur långt är det ner? 4, 5, kanske 6 meter? Blicken går vidare över lokalen.

På väggen framför ovanför truckporten in till nästa del av arbetsplatsen har en arbetare som jobbade här tidigare målat en ”väggmålning”. Den föreställer två arbetare med smälta mellan sig, på en stång, smältan häller de ner i en kokill. Något jag slipper, när jag smält skrotet tippar jag på ugnen genom några "knapptryckningar" och smältan förs vidare via rännor till en hållugn och sedan till kokillen för att gjutas till en bandring.
Nej, nu i med mer skrot i ugnen.
Klockan bredvid målningen visar 19:20, det är bara några timmar kvar på skiftet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar