onsdag 8 februari 2012

jag går och går och går....


Dagens vandring började utan sol. Vägen var isig och jag gick upp över skogen. Djuren hade lämnat en hel del spår i den lilla snön som fanns. Granar och tallar hängde över stigen sedan vinterns stormar. Rötterna hängde fritt i luften. Men en del träd hade kämpat och rötterna fanns fortfarande i marken, men träden var brutna, större delen av stammen och trädens kronor låg bredvid.

Tankarna vandrade i huvudet om gårdagens samtalsämne i tidningar, tv och på nätet. 
Pensionsålder vid 75 år. Vi måste jobba mer och längre. Men hur går det ihop, jag behövs ju inte… 
jag är 51 och går arbetslös. 

Känner dessutom att vi är lurade igen..
Arbetsgivaravgiften, är en social lön som betalas ut i kollektiva försäkringar, istället för direkt till våra lönekonton. Det är arbetarnas pengar, som arbetsköparna bara sköter inbetalningen på. Socialförsäkringarna är ett skyddsnät som byggdes upp då Sverige gick från Jordbruksland till Industriland. I dessa sociala avgifter finns bl:a sjukförsäkrinsavgift och ålderspensionsavgift...

Vi har som arbetare flera gånger genom historien avstått från löneökningar och istället satsat dessa pengar för att öka vår gemensamma trygghet. En sänkt arbetsgivaravgift resulterar i en minskad social trygghet... det kan låta bra när alliansen förslår minskade arbetsgivaravgifter, för att arbetsgivaren ska anställa fler. Men det som egentligen händer är att vi arbetare får betala för detta... det ger mindre pengar till vår kollektiva trygghet ... ja, och mindre pengar resulterar ... bl:a, i högre pensionsålder...

Så kommer solen, den värmer skönt och jag drar ner dragkedjan i jacken. Passerar förbi ån. Ja, titta en av svanarna ligger där och simmar… men var är de andra? Ser den ”fula ankungen” också… men inga fler. Hoppas de inte fryst fast i isen och dött.

Går förbi smedjan i byn. Klockan är knappt ett på eftermiddagen. Min bror jobbar där inne. Jag kikar in mot kontorens föster men jag ser inte till honom. Det smäller, pyser och slår. Förr gjordes det liar i byn.

Så hemma igen… vad mer att göra i dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar