fredag 3 februari 2012

om mig del elva...Tillbaka...


Jag är tillbaka. Tillbaka på ruta 2. Vad har jag fått med mig i bagaget under dessa 35 år. Du tror jag menar att jag är tillbaka på ruta 1, men nej dit har jag inte kommit ännu och vet inte om livets spel måste dit..? Kanske finns det en ny väg att gå från ruta 2.

Sitter på torget, det torget som jag tillbringade kvällarna på då jag var 16-17 år. Det är minus tolv grader. Den digitala klockan lyser rött i mörkret på en murad pelare. Jag har varit på Hotellet på kurs, buggkurs. Nästan en timme kvar till transporten kommer och tar mig tillbaka till landet, så jag hinner tänka.

Har tre minnen från Hotellet. Det senaste var när pappa och mamma sålde gården, jag skulle fylla 18. De hade misslyckats med att leva vidare tillsammans. De hade den sista budgivningen i en lokal på Hotellet. Efter försäljningen bjöd pappa på smörgåsbord.

Mitt andra minne från Hotellet var nyårsafton 1977. Jag 17 år och min mor delade på en flaska vin på Hotellet... sedan gick jag till Diskoteket och mamma till Folketshus. Tror det är enda gången vi druckit tillsammans, jag och min mamma. Min pappa och jag drack mer tillsammans... men då mest öl och grogg.

Första gången jag var på Hotellet var på en skoldans för första ring på gymnasiet när jag var sexton. Jag hade börjat på Naturvetenskaplig linje... fast själv hade jag helst gått fyraårig teknisk... men enligt mina föräldrar var det en "pojklinje" så det fick bli Naturvetenskaplig.

Jag hoppade av gymnasiet månaderna innan jag gick ut årskurs två. Språken tog död på min studiemotivation. Det gick bara runt i huvudet, Engelska, Franska, Tyska... Dessutom hade jag upptäckt en ny mer rolig värld i samhället, fått mer fritid... inga kor att mjölka.

Ja, tre minnen från Hotellet...
Från det torg jag nu sitter på kan jag nog skriva en bok av minnen.





Tiden på gården var över. En dag när jag kom ut till dit... 
var min häst borta. Jag fick några tusenlappar i handen av min pappa. 
Pappa hade skickat den på slakt..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar