måndag 23 april 2012

Funderingar, tankar vid köksbordet en måndag i April


Kaffe, kaffe, kaffe… 
Min underhållning, fåglarnas ivriga ätande av frön och bröd runt fågelmatplatsen.
Några bilar på vägen utanför, på väg någonstans, kanske till något ”måste”. 
Men hoppas de är på väg till något de verkligen vill.
Har upptäckt att det är viktigt med tid då inget händer… att ha tråkigt säger en del. 
Varför tråkigt?

Att få tid att bara sitta och upptäcka, se, höra, tänka i tystnad.  Inte ha ett inrutat mönster för dagen, möjligheten att ha tid.
Tid till mig själv. 
Att ha tid att hitta, leta information om just det ordet, den saken, den platsen som kommer som en tanke i huvudet.
Slippa tanken på att det får jag göra sedan… sedan, när då?

Solen står högt på himlen, den är alldeles klar blå. I morgon ska jag åka till stranden i dag ”måste” jag putsa fönster….
Kommer ihåg gånger då planeringen inte fungerat… därför, är det så viktigt att göra det… när tillfället är... ta tiden.

Så kommer morgondagen och regnet öser ner. Jag ser dem bra... regndropparna genom mina nyputsade fönster. 
Strandens sand är våt, jag sitter i mina regnkläder… ensam.

Nä, jag gör inte alltid som jag borde. Det finns dagar då jag tror jag har ”måsten” att göra, och tillfällen för det jag vill försvinner bort…  Det finns dagar efter ”jag måste dagar”, då jag sitter och tittar ut genom nyputsade fönster när regnet faller. Det kan falla en hel dag och besvikelsen av att regnet faller kan leda till att den regniga dagen blir en dag som bara försvann… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar