måndag 30 april 2012

Gudar, Eld och Gemenskap...

Två "riter" möts.
Valborg, var enligt legenden dotter till den store kung Richard, hon helgonförklarades
1 maj, år 778. Hon avgudades på samma sätt som vikingarna avgudade våren... 
Frej, Freja, kärlek, frukbarhet... en hyllning till naturen.

Men Valborg förknippas också med häxor farandes runt på kvastar som skulle skrämmas iväg. En annan orsak till att eldar tändes var att skrämma iväg rovdjur innan korna släpptes ut i skogen på sommarbete.

Jag firade årets Valborg med en tur på hojen... Vi kom till Askersund, gick omkring i solen på bryggan och blev nog lite solbränd i dag också.




På vägen tillbaka hamnade jag på en mindre väg... plötsligen delar sig vägen... jo, just jag ska ditåt ... hummm eller... nej båda var grusvägar... Nä inte vände jag men det är så att jag och min hoj gillar inte grusvägar. Nu vilar vi, får se om jag går och tittar på byns eld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar