onsdag 4 april 2012

i natt är det dags...


att ta sig till blåkulla... Natten mellan dymmelonsdagen och skärtorsdagen ska kvasten fram för alla Häxor... så tillbaka på Påskdagen... 

Nä, hoppar den resan i år, istället tar jag båten och åker på en kryssning.

Men hittade lite gamla bilder…. 
påsk… fjädrar, ägg, utklädda påskgubbar och påskkärringar. 
När jag var liten gick vi runt i byn med våra kaffepannor och kvastar… någon katt hade vi sällan med… 



och vi lyckades aldrig ta oss iväg på kvasten, vi var väl inte rätt sorts häxor. 





Samma sak gjorde mina barn när de var små... målade röda kinder, prickade fräknar och sotade näsan... och så nu barnbarnen, förkläde, huckle och kvast. Traditionen med utklädda barn under påsken fanns redan på 1800-talet.

Kaffepannan blev det aldrig något kaffe i men godis, godis, godis och så ett och annat äpple.


Har inte Påskpyntat hemma men gick till pappas grav och planterade påskliljor. 

I skogen, på vägen till kyrkan i grannbyn hittade jag årets första vitsippor. Det lyser gult, blått och vitt i gräsmattorna … skilla, vårlök och krokus. 
Solen, våren vinner. 
Rödhaken och bofinken är nya gäster på fågelmatplatsen hos min granne.
Men det sägs att det ska komma snö i helgen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar