onsdag 25 april 2012

Japp, det blev mat i dag också...

Rustad med handskar begav jag mig till en liten träddunge där trädgårdsavfall tippats... Hade sett dem på min vandring tidigare på dagen, dessa spröda vårprimörer... .

Nässlor, ytterligare en nyttig vårväxt. Tillhör familjen Urticaceae. Denna "brännande" växt innehåller, C-vitamin, betakaroten, kalcium, järn och magnesium. De går att plocka tills plantan går i blom... så ut, passa på att plocka "vild spenat".

När jag var liten hatade jag att plocka dem, mamma gav mig en hink på våren och så ut och plocka... nä, inga handskar... och det kändes som om hinken aldrig skulle bli full, en gång la jag fullt med pinnar i botten på hinken ... för att den skulle bli full fortare.


Förutom till matlagning använder jag nässlorna till att gödsla med. Jag plockar nässlor lägger dem i vatten i en hink sätter på locket och låter den stå en vecka... sedan vattnar jag grönsakerna med nässelvattnet, slänger bort nässlorna och plockar nya.

I matlagningen blir det Nässelsoppa med ett ägg, eller smörstekta nässlor med en skiva lax till. Torkade nässlor är som vitaminpulver, bara att strö över smöret på smörgåsen.


I dag blev det en Nässelsoppa.
2 liter nässlor
1 liter vatten
1 gul lök
2 klyftor vitlök
2 msk smör
2 msk mjöl
1 dl crémefraiche
salt
peppar
och till det ägghalvor




Förväll nässlorna ca: 15 minuter, sila, men slå inte bort vattnet. Det ska användas till soppan.

Krama ur nässlorna.
Hacka löken och fräs den i smöret.
Tillsätt mjölet.
Häll i nässelvattnet från förvällningen. 
(ta lite i taget så inga klumpar bildas)
Hacka nässlorna, och rör ner.
Tillsätt crémefraiche.
Salta och peppra

Servera med kokt ägg.

Det räcker till två personer... 
eller till mig i två dagar...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar