måndag 2 april 2012

väder...


... så snöade det igen… det är väl så, det är bara att inse att våren är så här, var-annan-dags-väder…
Lika bra att gå ner till hojen och koppla in batteriladdaren, vem vet hur länge väntan blir på nästa runda med den.
Minns förra året, då fick jag snöflingor på mig vid en färd med hojen i Maj. Hade gjort det årets premiärtur den 23 Mars en färd mellan Nyköping och Eskilstuna. En kall färd med många stopp och mycket med kaffe. Snön hade fortfarande legat  fläckvis i diket. Men solen hade lyst och vägbanan hade varit torr.
När jag satte mig på hojen på morgonen den 8 maj kom det några regndroppar. Det hade varit finnt väder dagarna innan, men denna dagen var det åter kallt i luften. Jag hade tid på vårdcentralen i Järna. En mil senare hade regndropparna förvandlats till stora bommullsliknande tussar som fyllde sikten framför mig på vägen. Handen for över visiret fram och tillbaka, det gick inte fort låg runt 50 km/h, jag hoppades på att bilarna bakom mig skulle se mig i snöyran. Vågade inte tänka på att bromsa. 
Väl framme skakade jag av mig snögubbeförklädnarden, andades ut... och tinade. Det hade slutat snöa tills jag skulle ”hem”, hem som då var till mitt rum på folkhögskolan. Solen sken och vägbanan hade börjat torka upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar