torsdag 19 april 2012

... plantera ett träd.



Jag har ett litet äppelträd, ja träd är väl att ta i... mer en pinne, med en jordklump där den har sina rötter, förvarade i en svart plastkruka.
Men jag har "gjort" detta träd själv.

Förra våren då jag gick på en folkhögskola ympade jag in en kvist från en gammal äppelsort.

Jag ympade in den på en grund"stam" ( en liten stam med ett rotsystem).
Gjorde snitt i båda delarna och band ihop dem.

Under sommaren växte det till sig lite, fick blad och några nya grenar. I vinter har "trädet" stått ute, men fortfarande i sin plastkruka, jag bäddade in det i lite löv i höstas för att hjälpa det att klara av vinterkylan.
Klippte bort förra sommarens grenar här om dagen, så nu det är bara en "pinne" som sticker upp ...

Vet inte hur länge det tar innan det blir ett träd, och vet inte ens vart jag ska plantera det...
Vi söker väl någonstans att slå rot både jag och "trädet".

Får mig att tänka på ett annat äppelträd... oj, vad tiden går...planterade det 1988 på hösten, vi hade köpt hus. Det fanns inga fruktträd på tomten, så jag planterade ett äppelträd. Aroma hette sorten, en korsning mellan Ingrid-Marie och Filippa.
Trädet fick gul-gröna, stora vackra frukter med lysande röd täckfärg, en söt och aromrik höstfrukt... Det hade stått och växt i åtta år när vi lämnade huset, i höst är det 24 år sedan jag planterade det.

Finns det kvar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar